Hold deg oppdatert
Arkiv
Reisebrev Liverpool – Arsenal

Da blir det et kjærlig gjensyn med Heidi, som også skrev reisebrev fra bortekampen mot Debrecen (som du finner her), og denne gangen er hun tydeligvis på ekstremt lavbudsjettstur, med mye flotte variantløsninger underveis. Jeg må si jeg er imponert, skulle nesten tro vi hadde fått reisebrev fra Angus MacGyver, ikke Heidi Sparem. Take it away, Heidi!

Da jeg var i Budapest for å se Debrecenkampen, møtte jeg på en kamerat av meg fra Irland. Han spurte om jeg skulle over på Arsenalkampen og dermed også på julefestene til On The Kop(OTK) og Spirit of Shankly(SOS), som skulle holdes samme helg. Som sant var sa jeg at jeg hadde dratt om jeg bare hadde hatt penger til flybilletten… og ikke mange dagene etterpå fikk jeg melding fra ham på facebook der han fortalte at han hadde bestilt flybillett til meg. Jeg var da litt skeptisk med tanke på hvordan jeg skulle ordne penger til transport til flyplasser og å overleve, samt ugunstige flytider(lørdag kveld til Liverpool, tirsdag kl 06.30 hjem fra Stansted), men har man billetter til ”Mekka” i hendene, er man overlykkelig uansett og finner måter å ordne ting på.

Den første gode nyheten var at jeg fikk skyss med tre venner fra Manglerud og ned til Torp lørdagen, og det ble jo ikke verre av at de samme tre spanderte både ett par øl og pizza på flyplassen. På flyplassen møtte vi også på en annen feststemt rød gjeng, og underholdning ved Liverpoolsanger på munnspill var ikke å komme unna. På flyet var jeg så heldig å få en drink og øl og stemningen var upåklagelig. På flyet ordnet jeg meg også ett sted å bo på turen, da jeg var så heldig å stå med hele tre overnattingstilbud. Det ble til at jeg snek meg inn på ett tomannsrom som allerede var gjort om til ett tremannsrom, men som med meg da ble til ett to/tremannsrom med 4 personer.. Luksus og komfort er ikke viktig på fotballturer heldigvis.

Etter ett kjapt klesskift på hotellet, dro jeg på SOS sin julefest på Static Gallery. Da var klokken allerede blitt 23.30, og live-underholdningen var ferdig, men jeg fikk med meg Peter Hooton som DJ og møtt mange gode venner av meg. Det er noe av det vanskeligste med å ha to hjem, savner alle vennene mine på den andre siden av dammen. Setter alltid stor pris på å møte venner som blir oppriktig glad over å se meg. Her fikk jeg heller ikke lov til å få kjøpe min egen øl, ettersom gutta satte pris på å få ta seg av det.

Frokosten på Subway søndagen var vel det første jeg betalte for med egne penger. Med andre ord hadde mine venner vært svært så snille og behjelpelige første dagen, og det var utrolig lovende for det siste døgnet også! Tiden før kampen ble tilbrakt på Albert, hvor det var overraskende lite liv før kampen. Jeg hadde som sagt tenkt å stå over kampen på grunn av pengesituasjonen, men jo nærmere kick-off vi kom, jo mer presset ønsket på om å komme seg inn på kampen. Det er vel unødvendig å si at jeg ble satt ut, men overmåte lykkelig når en av dem jeg kjente fra flyet la noen 20-pundlapper i hånden min og ba meg kjøpe meg selv en billett..(!!) Og en av de andre legger ett par lapper til i hånden min, som da skulle være ”lommepenger”. Tuuuusen takk!! Jeg fikk spredd ordet om at jeg var på jakt etter billett, og en time før avspark fikk jeg beskjed om at det var en gjeng utenfor Albert som hadde en billett til meg. Der stod da en gjeng som tidligere hadde tatt kontakt med meg inne på Albert, som hadde kjent meg igjen fra Canal+. De var jo da så fantastisk snille at de ville gi meg deres ekstra billett.. helt gratis! Jeg fikk gitt beskjed til de andre om at jeg hadde fått billett og gikk inn igjen for å feire med ett par øl. Jeg ble litt satt ut da en av gutta kom tilbake på Albert 20 min før kampstart og fortalte at de trengte billetten allikevel, ettersom han som skulle ha billetten i utgangspunktet hadde kommet seg til Anfield. Litt kjedelig at jeg ikke var klar over at dette kunne hende, ettersom jeg da ikke ville sagt til alle kontaktene mine at jeg hadde ordnet meg med billett. Men jeg hadde en siste mulighet, og skulle ikke det gå ville jeg i hvert fall ha nok ”lommepenger” resten av kvelden. En jeg kjenner hadde tilbudt meg en billett til 200 pund tidligere på dagen, og jeg tok kontakt med ham igjen. Han ordnet meg da en billett til 80 pund. Det er aller første gang jeg kjøper billett til overpris på Anfield, men når det er 20 minutter igjen til kamp mot Arsenal, billett på 305 seksjonen på The Kop, og pengene til billetten er skjenket meg av generøse medfans, så klager i hvertfall ikke jeg så mye!

I første omgang var det godt med liv på tribunen, og ”Bertie Mee” gikk selvsagt ofte igjen. Etter ett tidlig mål i mot oss i andre omgang, var det derimot labert både på banen og tribunen resten av kampen. Liverpool Echo oppsummerte det vel ganske bra med overskriften ”Sound of silence so telling”. I stedet for å støtte og pushe på gutta virket det som om man resignerte. I motsetning til for eksempel fjorårssesongen da vi gang på gang klarte å avgjøre kamper til vår fordel i sluttminuttene, opplever vi i år at mål og poeng stadig uteblir.

Stemningen på Albert etter kampen var følgelig preget av kampen. Puben tømtes relativt hurtig, men det var en del nordmenn som holdt ut en god stund, i tillegg til en vennegjeng av meg fra Liverpool som feiret en bursdag. Også min gode venninne Tilly, som jeg ikke har møtt på lenge var der, og kvelden på Albert ble veldig bra med mye øl, vodka og sang!

Mandag var det middag på Carra’s restaurant før den lange reisen hjem. Min reise startet da jeg gikk ut dørene på restauranten kl 16.30, og jeg var hjemme igjen i Oslo kl 13.00 dagen derpå. Første delen av reisen var en fem og en halv times lang bussreise til London Victoria, før bussturen på en og en halv time til Stansted, der jeg skulle vente i 6 timer på at jeg skulle få gå om bord i flyet som skulle ta meg til Torp. På Stansted ble jeg også matforgiftet, noe som gjorde resten av turen heller vond. Men etter langt og lengere enn langt så var jeg hjemme igjen på formiddagen tirsdag, men jeg kan trygt si at jeg ikke vil anbefale noen å ta den samme ruten hjem med 06.30 flyet fra Stansted! Nå har jeg ikke sovet på 36 timer, og har knasket ibux mens jeg har skrevet her. Og nå er det på tide å finne sengen. Jeg tror nok det er en idé å sette på vekkerklokken i morgen, slik at jeg ikke forsover meg til kampen mot Wigan i morgen.

Jeg kan lett konkludere med at tross en kjedelig hjemreise, så har det vært en vellykket tur og jeg klarte meg veldig bra til tross for en tom bankkonto! Men dette kan jeg da takke mine herlige kjente og ukjente røde venner for… Takk! J