Hold deg oppdatert
Arkiv
Reisebrev: Liverpool – man utd

Da er det igjen tid for et reisebrev her på bloggen, synes det er litt lenge siden forrige (kom igjen, folkens, si ifra når dere skal/har vært på tur!). Denne gangen er det debuttur det er snakk om, for 16 år gamle Jan Terje Solgård, som skulle ut og fly for første gang. Take it away, Jan Terje!

Jeg har lenge hatt et stort ønske om å reise til England for å se Liverpool spille. Dessverre for min del så har min mor veldig flyskrekk og det har hindret meg i å ta fly. Dette har hindret drømmen om å reise til Liverpool i nærmere 6 år. Det er spesielt de siste årene jeg har hatt et veldig stort ønske om å se heltene på Anfield. 16. Mars som er bursdagen min fikk jeg en meget spesiell gave til bursdagen min. Jeg fikk én konvolutt med et brev i. Jeg leste brevet og kjente en fantastisk følelse i kroppen. Det som stod i brevet var følgende: «Liverpool-kamp på Anfield!!» Min fantastiske familie kunne endelig bekrefte at det ble en Liverpool tur på meg til høsten. Endelig var det min tur til å reise over for å se Liverpool kamp. Jeg fikk ikke vite hvilken kamp det var med det første. Jeg trodde det skulle bli Norwich helt til min kjære søster ringte og fortalte det ble mot Manchester United. For en kamp det ville bli – Liverpool mot Manchester United!

Dag 1 – turen over og første kveld i London

Jeg sov dårlig natten før jeg skulle reise. Det var én stykk veldig spent 16 åring som skulle på sin første tur til England. Det var ikke bare min første tur til England som var spesielt for meg, men det var også min første tur med fly. Tida på flyplassen og i flyet gikk relativt fort og det var ikke mange timene før jeg endelig kunne sette mine første skritt i England. Det var et fantastisk øyeblikk for meg. Jeg og Vegard (som jeg reiste med) tok toget inn til London og sjekket inn på hotellet vi skulle ligge på den første dagen.  Resten av dagen i London gikk vi en tur på Oxford Street og fikk i oss litt mat på McDonalds før vi tok kvelden. Vi var relativt slitne etter en flytur, togtur og en del trasking rundt på Oxford Street. Neste dagen skulle bli spesiell: først gang jeg var i Liverpool!

Dag 2 – første skritt i Liverpool!

Vi skulle rekke åpningen Madame Tussaudse denne dagen så vi måtte veldig tidlig opp. Etter å fått i oss engelsk frokost så tok vi turen til Madame Tussaudse. Det var en tur en jeg aldri vil glemme. Masse utrolig fete voksfiguren sammen med mye morsomme ting underveis og et fantastisk 4D show i slutten så var det virkelig verdt pengene. En opplevelse jeg aldri vil glemme.

Etter turen på Madame Tussauds tok vi toget til Liverpool fra London. Det tok rundt 2-3 timer før vi endelig hadde kommet til Liverpool. Vi sjekket raskt inn på hotellet før vi utforsket byen. På forhånd så hadde jeg inntrykk av at Liverpool ikke var noen fin by, men det var feil. Kjempe fine by! Vi tok en tur innom Liverpool Supporter Shop og Carragher’s café. I det vi skulle ta kvelden etter en lang dag så møtte vi på en Everton fans som anbefalte oss en tur innom Liverpool-musical(?). Vi var litt skeptiske, men det var uten tvil verdt det. Kjempeshow som jeg anbefaler alle som skal til Liverpool innen de neste ukene å gå på.

Dag 3 – Kampdag!

Vi merket tidlig at det var kampdag. I matsalen satt det mange i Liverpool drakter, gensere o.l. Hvorav en del av de var norske – det var utrolig mye nordmenn der! Etter frokosten tok vi første buss til Anfield. Allerede 3 timer før kampstart var det kjempemye folk der og jeg er nesten sikker på at det var flere nordmenn enn engelske.  Øyeblikket når jeg gikk ut av bussen vil jeg aldri glemme. Synet av Anfield foran meg var magisk. De 3 timene vi måtte vente på kampen gikk relativt fort, og kampen gikk dessverre altfor fort. Jeg storkoste meg de 5 timene jeg var utenfor og på Anfield. 6 år med venting var endelig over for min del.

Det var en god kamp av Liverpool og et ufortjent resultat. Vi hadde fortjent å vinne over scum! Uansett resultat så var det en opplevelse jeg aldri vil glemme. Jeg kommer aldri til å glemme denne turen. Jeg sitter igjen med noen fantastiske minner om min første tur til England og Liverpool kamp. Jeg hadde min beste ferie noengang og dette er ikke siste gang jeg kommer til å reise til Liverpool – det er sikkert! Gleder meg til neste tur til Liverpool.

You’ll Never Walk Alone.

2 Responses to Reisebrev: Liverpool – man utd

• Lars sier:

Grattis jan terje

Jeg husker godt første turen min til anfield, Magisk, rett og slett paradis på jord! 😉
    Jeg var litt heldigere med resultatet 4-0 seier over bolton (2006-07)
    Sto på the Kop. Og husker godt vår storvokste finske venn (Hyypia) var høyest på en corner, og stanget inn 1-0 (som så mange ganger 😉

Men plommen i egget var Når Torres vippa 4-0 over Jaskelainen. og kom bort til oss (The kop) og jublet 5cm unna meg!!! Elektrisk 😉