Hold deg oppdatert
Arkiv
Reisebrev fra Liverpool-Reading

Som vi elsker reisebrev. Denne gangen er det de to unge karene Stian og Steffen som har tatt sin første tur over til Liverpool og Anfield for å se våre kjære røde spille. De fikk attpåtil lov til å bivåne Liverpools første ligaseier på Anfield denne sesongen.

Stian og Steffen ville gjerne heldigvis også dele sin første opplevelse av Liverpool med alle Liverpoolblogg.nos lesere, og det ser ut som gutta har fått med seg elementene som står på pensum for første tur til Liverpool.

Vi sier bare «take it away boys»

En legende er født

Tidlig sommeren 2012 begynte Stian og undertegnede å snakke om og endelig ta en tur til byen vi allerede elsket så høyt. Vi hadde allerede lest reisebrevene fra Liverpoolblogg sine sider, og med en gang det var et tilbud i lufta kastet undertegnede seg over det. Sendte en mail og fikk napp. En fly- og hotellbestilling senere var vi ett skritt nærmere guttedrømmen. Tiden fram til avreise var nervepirrende. Liverpool hadde dessverre ikke hatt lykken med seg på hjemmebane, og vi håpet jo selvfølgelig at dette skulle snu når vi meldte ankomst til byen over alle byer. Vi kom natt til kampdag, så hoppet fort i seng da vi kom inn rommet på Radisson.

Kampdag

For å feire at det var kampdag, feiret vi med champisfrokost og «Gary and the Pacemakers» på tab’en. Etter frokosten møtte Stian og undertegnede møtte opp med en hyggelig norsk student som hadde konvertert til scouser for en periode. Da vi hadde fikset oss kampbilletter, «rusha» vi opp mot Liverpoolsjappa ved Williamson Street for å skaffe oss riktig bekledning til vårt første møte med ærverdige Anfield. Etter en rask tur innom en Subway og hotellet var vi i en taxi på vei opp. Vi merket at adrenalinet pumpet gjennom kroppen, og spenningen var til å ta og føle på.

Anfield

Klokken nærmet seg 12.00, da vi svingte inn foran The Kop sin tribunedel. Vi ble tipset om å besøke «The Park» eller «The Albert», men da vi ikke turte å krysse gaten etter å ha steget ut av taxien falt valget på «The Albert».

Etter et par raske runder i baren fant vi ut at det var på tide å sosialisere seg med noen andre. Ettersom vår scouser-engelsk ikke var, eller er, helt på topp, falt valget på en annen toer-gruppe som også skilte seg litt ut i forhold til språket de snakket. Vi fikk fort assosiasjoner til mange kjente TV-serier fra den andre siden av den store dammen, nærmere bestemt New York. Tim og Steve var to hyggelige karer og det var bra underholdning til rundt klokken to, da vi ikke hadde tålmodighet til å vente lenger og begynte å gå mot historiske «Main Stand». For undertegnede tror jeg følelsen av å gå opp trappen og for første gang se gressmatta kanskje kan sammenlignes med følelsen man får når man blir betatt av en jente for aller første gang. For som i det ekte liv pleier det også å inneholde en betydelig mengde øl og adrenalin. Stian beskriver det kort som evig lykke. Vi hadde også noen ekte scousere ved siden av oss, som hadde klart å smugle med seg litt av hvert på tribunene. Hint: en veldig sterk lukt av et sterkere stoff enn vanlig tobakk. Disse guttene var også veldig god underholdning for oss rundt i perioden før kampen. Så kom jubelbruset. Gutta trådde inn på banen, og verdens fineste sang runget utover anlegget. Vi har også et amatøropptak av dette, som vi vil dele med dere. Unnskyld på forhånd!

Kampen i seg selv er beskrevet i Liverpoolblogg og andre medier, så kort fortalt er vi glade for å ha opplevd årets første hjemmeseier og Raheem Sterling sitt første mål i Premier League. Dette blir forhåpentligvis heller ikke det siste fra den unge faren. Personlig ble vi mektig imponerte over ungguttene som spilte i denne kampen.

Etter kamp

Etter kampen møtte vi Yankeene på «The Albert» for å snakke om opplevelsen over noen forfriskninger. Dessverre er vi veldig glade i «Jäger Bombs» og øl, så det ble ikke bare en liten øl etter kamp. Etter å ha «bro-flørtet» og utvekslet telefonnumre, tok vi turen til hotellet for en etterlengtet matbit. Timene etter middagen brukte vi til å manne oss opp til en tur ut på Concert Square. Amerikanerne uteble fra festen på «Walkabout», så vi måtte klare oss uten våre amerikanske wingmen. Dette gjorde ingenting uten at vi ønsker å utdype dette. Uten overdrivelse kan man oppsummere alle damene i Liverpool med tre punkter; masse krigsmaling, så høye hæler at høyden doblet seg og så kort skjørt at det stoppet i meget god tid før knærne. Dette gjorde selvfølgelig ingenting, og vi hadde en god tid ute på byen helt til vi stupte i seng rett før norske frokosttider.

Dag 2

Vi våknet….kleine…. av vekkerklokken som ringte 20 minutter før den planlagte stadion-turen på Anfield klokken 12. Etter en rask kattevask av ansiktet og en enda raskere taxitur rakk vi akkurat turen. Dette var en utrolig lærerik og spennende tur, hvor vi fikk vite mer om Liverpool sin stolte tradisjon og historie. Rosinen i pølsa var den siste sjarmøretappen hvor Carol fortalte oss om The Kop. Dette kan sikkert alle andre som har opplevd samme rundtur skrive under på. Vi kan også anbefale pizzaen på restauranten på stadion. Vi var også en tur innom museet hvor vi rundet av med å ta bilde av Champions League-trofeet. Undertegnede var innom Liverpool Shop og kjøpte opp halvparten av sjappa. Etter en kort tur innom hotellet tok vi en ekte walk-about rundt i byen, hvor vi endte opp på Albert Dock. Vi hadde planer om å besøke «The Beatles Story», men vi var akkurat for sent ute til å komme inn dørene. Dette får heller gjøres ved neste tur, for vi skal absolutt tilbake! Finere by skal du lete lenge etter og scouserne har absolutt fått et ufortjent rykte! Vår planlagte bytur denne kvelden ble aldri noe av pga. lettere utmattelse, så da ender vi reisebrevet med en stor takk til Liverpoolblogg for hjelp til å realisere guttedrømmen.

Under har vi noen bilder fra hele turen (og en klein film).

Herlige The Albert før kamp. Stian hadde et par innabords da bildet ble tatt, så han hadde mannet seg opp til å ta turen over gaten

Dette måtte jo selvfølgelig være med. Et av høydepunktene på turen

Stian møter «the Kop»

Gutteshopping

Undertegnede var turist rett ved «Albert Dock.»