Hold deg oppdatert
Arkiv
Reisebrev fra Liverpool-Newcastle

Så var det på tide med reisebrev igjen da. Og denne gangen kommer det ikke fra dere lesere, men fra to av bloggerne selv, da Håkon og jeg var på tur forrige helg for å overvære Liverpool hjemme på Anfield når Newcastle kom på besøk.

I høysetet på turen ble sosialisering med gamle og nye kompiser, god mat, god drikke, litt shopping og såklart; fotball og klubben i våre alles hjerter; Liverpool Football Club.

Siden vi hadde vært litt sent ute med å bestille flybilletter, ble det en noe kreativ reiserute for å holde utgiftene nede, og vi dro over fra Gardermoen med mellomlanding i Frankfurt der vi hadde en times tid til å surre rundt litt før vi satt oss på flyet videre til Manchester. Vi landet på ettermiddagen på lørdag, kom oss fort opp til hotellet, så var planen å komme seg på restaurant så raskt som mulig for å få i seg noe mat og møte gamle og nye kompiser.

På hotellet hadde det blitt noe problemer med bestillingen, så vi fikk utdelt et rom med en dobbeltseng, noe trang, så vi var litt usikre. Greit at vi har kjent hverandre mesteparten av livet, men vi foretrekker hver vår seng. Det rakk vi i midlertid ikke å tenke så mye på, godtok at det skulle komme inn en ekstra seng på rommet mens vi var ute, skiftet raskt og stakk avgårde mot restaurant vi hadde hørt om fra taxisjåføren.

«But but, it’s not only only» som Petter Solberg ville sagt. Når vi ble sluppet av i taxien var det full demo i enden av gata vi skulle inn. IRA-plakater, haugevis av folk med skjerf og hettegensere over ansiktet, og tett med politibiler og betjenter, welcome to England! Det så heldigvis verre ut enn det var, de var kun opptatt av hverandre, og vi gikk rolig forbi det hele og bort til restauranten.

Vi møtte min gamle kamerat Petter og hans kompis Roger utenfor restauranten, og kort tid etter møtte også Christoffer opp, en helrød nordmann som bor og studerer i Liverpool. Etter mitt innsalg av biffrestaurant var forventningene store. Og det var litt av en innertier! Viva Brasil (Castle Street 36) anbefales herved alle som skal til Liverpool. Håkon som har bodd 5 måneder i Brasil godkjente stedet og mente det var bra, og da må det være bra. Opplegget er klassisk, brasiliansk grillrestaurant, opplegget er enkelt, og genialt. Man spiser så mye man vil, forskyner seg selv underveis i buffèeten med tilbehør, og blir servert grillet kjøtt av alle slag ved bordet. Gutta går rundt med sverd med forskjellige grillede varianter på, og man kan spørre hva det er, velge selv naturligvis om man vil ha, hvor mye man vil ha osv, og bruke rødt/grønt lys-kortet sitt underveis om man vil ta en pause eller har for mye på tallerkenen. Maten var strålende, opplegget genialt, og prisen ikke så ille, vi tok en øl/vin hver til maten, og landa på £30 per hode inkl fint med tips, absolutt ikke feil, og jeg vet jeg skal tilbake hit neste gang jeg er i Liverpool.

Etter middagen måtte vi naturligvis videre på pub. Vi gikk for et tips vår lokale mann på laget Christoffer hadde hørt om, og etter litt vandring i det kalde, gufsne været slang vi oss like greit i en taxi. «the Philharmonic», løp det fra Christoffer, og noen minutter senere stoppet taxien foran konserthallen. «Eh, I meant the Pub», sier Christoffer litt forsiktig. «So say the Pub!», smeller det på grettent scouse fra sjåføren, han dunker bilen i gir, kjører 42,7 meter bort i gata og bråbremser så vi nesten flyr veggemellom baki taxien. Tidenes overreaksjon derfra altså, men vi kom da frem. Et fantastisk lokale åpenbarte seg, og i tillegg hadde de Oktoberfestival til langt inn i november, så dette skulle passe seg veldig godt. Bildet fra starten av artikkelen er fra stedet, da hadde Roger dratt videre for å møte Bergen Liverbirds og noen kamerater der som også var på tur over. Vi ble sittende på Philharmonic, the Pub, i en del timer, smakte på haugevis av engelsk brygg fra mindre bryggerier som var hentet inn for anledningen, praten gikk løst, mye om Liverpool såklart, til et par av oss begynte å bli litt tunge i øya.

Håkon og jeg bestemte oss for å ta kvelden, mens Christoffer og Petter dro videre. Det ble visst en runde på et par forskjellige utesteder, hvor det som skilte seg ut var den tidligere kirken som nå har blitt restaurant på dagtid og nattklubb på nattestid; Alma de Cuba er visstnok å anbefale, med et par eksotiske dansere, masse folk, og «mandige mojitoer» i følge Petter..

Kampdag søndag!

Så var søndagen endelig her, og vi startet den med en powerfrokost på hotellet/i baren under hotellet, egg, bacon, bønner, pølser, toast, grillet tomat, juice, frokostblanding osv osv, et godt grunnlag ble lagt med en gang for en forventningsfull dag.

Etter frokost kom vi oss ganske raskt ned i sentrum, med taxi, som jo er det mest vanlige fremkomstmiddelet til norske Liverpoolsupportere på tur over, mer vanlig enn å gå faktisk. Vi hadde ingen spesielle planer før kamp, så det ble det vanlige, en tur i shoppen for å se om man kom over noe kult, prøve å motstå å kjøpe alt som var kult, og ende opp med å handle det man synes var kulest. Personlig endte jeg opp med en fantastisk genserjakke fra finalen i Europacupen i 1984, et vakkert skjerf (aldri fått kjøpt meg nytt etter at jeg byttet bort det forrige med en Barcasupporter etter det fantastiske avensementet mot dem i CL i mars 2007 når vi tapte 0-1 på Anfield, men gikk videre på bortemål siden vi vant 2-1 på Camp Nou etter mål av Riise og Bellamy), og ny drakt.

Når det gjelder drakta ble det en historie ut av det. Jeg har angret litt på at jeg ikke kjøpte meg drakt av en spiller som ble en kulthelt, i hvert fall for meg, men som nå har forlatt klubben. Så når vi var i shoppen på søndag slo jeg til, og det fikk noen reaksjoner. I shoppen på Liverpool One står man og venter på at drakta skal bli trykt ferdig og komme ned fra etasjen over med ditt valgte navn og nr på, og når min kom var det en del folk som dulta borti hverandre og lurte på hva i alle dager som foregikk. Så gikk jeg bort til kassa med skjegget mitt og håret i hestehale, smilte folk og skjønte greia, endelig var min drakt med Kyrgiakos 16 på plass, for Håkon ble det en gammel klassiker:

Etter shoppingen tok vi oss en lunsj på sjappa til Carra like ved, før vi slang oss i en taxi oppover mot Anfield. Vi var oppe rundt halvannen times tid før kamp, men siden det var så lang kø på Alberts og the Park, tok vi oss heller en liten kikk rundt i området, titta litt på bilene til spillerne, så en av konene komme med en liten unge, og kjøpte oss vanter fordi det var pisskaldt, og kom oss inn på stadion i god tid før kampen starta.

Vi hadde plasser helt til høyre på the Kop, ganske langt ut og litt lavt, men så ganske greit, det var bare litt vanskelig å bedømme avstander på den andre banehalvdelen, men vi fikk jo begge måla på vår side, og det tok totalt av i andreomgang når Suarez satte årets mål med et helt sykt mottak med kravebenet,  liten hofte for å sende Krul i bakken, spaserte rundt og trilla ballen i det åpne målet, Kop og Anfield tok helt av, og det var sykt trøkk mot slutten av kampen når vi pressa på, men dessverre klarte vi ikke å sette det avgjørende målet, nærmest var vel Shelvey med 3 veldig gode muligheter. Litt småskuffa måtte vi nøye oss med 1 poeng og 1-1 etter en oppløftende andre omgang, og vi fulgte massene nedover mot byen og stakk en tur på hotellrommet.

Det ble en ganske rolig søndag da vi var slitne, men vi møtte Petter og Roger, og stakk en tur ut for å spise. Vi endte rett over gata for Viva Brasil på San Carlo, et sted vi visste mange av spillerne ofte spiser på, men vi regnet ikke med å se noen kun timer etter kamp. Men jammen meg dukka ikke Jonjo Shelvey opp, synd han ikke hadde blitt matchvinner noen timer tidligere. God mat også her, noe for enhver smak med alt fra pizza til pasta til en rimelig penge, til helstekt sjøabbor som Håkon og Roger gikk for, også noe for enhver lommebok her. De «mandige mojitoene» til Petter hadde redusert han noe etter kvelden før, men det var god stemning og prat om matchen, før man brøt opp og kom seg tilbake til hotellene. Petter og Roger skulle dra ganske tidlig, mens Håkon og jeg hadde ganske god tid dagen etter.

Mandag – surre rundt-dag og hjemreise

Vi hadde god tid på mandag, så det ble en liten spassertur ned til byen, litt julegavehandling av forskjellige slag, litt mer tradisjonell shopping, altså ting det ikke står Liverpool på, en matbit, så til hotellet og taxi til Manchester og flyplassen, der jeg sprada rundt i Kyrgiakostrøya mi og prøvde ikke å skjule at jeg var skikkelig rød, det var også mange andre Liverpoolsupportere der. Turens beste deal ble gjennomført av undertegnede når jeg fikk med meg 2 litersflasker med Captain Morgan til £24 for begge, og jeg ble naturlig nok testet for dop i sekken (Manchester) og på mobiltelefonen (Frankfurt), jeg har jo tross alt både skjegg og langt hår, utrolig nok er jeg ikke kriminell eller driver med dop..

Etter mellomlanding i Frankfurt som på veien over var vi endelig tilbake i Norge, til glatte veier, is på bilruta, og man var i seng litt utpå natta natt til tirsdag etter en meget vellykket tur. Undertegnede avsluttet det hele med å komme på at husnøklene lå i vinterjakka jeg hadde lagt igjen hos Håkon før avreise, men heldigvis var en i kollektivet inne i god studentrytme og satt oppe på natta og så på TV-serier, så det ordnet seg.

Her er noen flere bilder fra turen: